Paths of research in Nursing

Authors

Keywords:

nursing, clinical practice, scientific research

Abstract

Introduction: There are problems that hinder the development of scientific research in Nursing that range from the individual to the levels of institutional management in each country.                

Objective: To enrich the knowledge of nursing professionals in relation to scientific research based on clinical practice and care.

Development: The main reasons for the poor scientific production of nursing are found in the lack of preparation in terms of research methodology, the lack of support from managers, considering research activity as something difficult to achieve and not having clarity about the topics of their profession on which nursing personnel can and should research. The action of nurses to improve the health of the population in times of crisis worldwide dates back to the days of Florence Nightingale, who laid the foundations for the professionalization of nursing.  Nurses always respond to the call in serious health situations and have been protagonists in several pandemics.

Conclusions: Change in nursing is necessary in all regions, because it allows modifying and enhancing values, it is one of the objectives of the training of these professionals.

Author Biography

Yrma Simón Lauzán, Centro de Investigaciones Médico Quirúrgica. La Habana, Cuba.

Lic en enfermeria,profesora asistente y responsable de la Docencia e investigación en Centro de Investigaciones Médico Quirúrgica. La Habana, Cuba.

References

1. Domínguez García I., R.E.C.A., P.N.B., F.G.Y., C.G.S., O.G.Y. El texto científico. Algunas consideraciones para la comunicación en la ciencia. La Habana: Editorial Universitaria Félix Varela; 2018.

2. Figaredo CFH. Fundamentación teórica del campo ciencia-tecnología-sociedad. Rev. Hum Med [Internet]. 2013 [acceso: 10/11/2023]; 13 (2): 292-313. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=46348

3. Artiles Visbal L, Otero Iglesias J, Barrios Osuna I. Ciencia e Investigación Científica. En: Acosta Hernández ML, editor. Metodología de la Investigación para las Ciencias de la Salud. La Habana: Editorial Ciencias Médicas [Internet]. 2009 [acceso: 10/11/2023]; p. 9.Disponible en: http://files.sld.cu/revsalud/files/2012/03/rcsp_propuest_2.pd

4. COHRED. Health research: Essential link to equity development. [Internet]. 1993 [acceso: 10/11/2023], [aprox. 8 pantallas]. Disponible en: http://www.cohred.org/downloads/open_archive/ComReports

5. Martínez Trujillo N, Torres Esperón M, Otero Ceballos M, Urbina Laza O. La brecha entre Investigación en Sistemas y Servicios y la práctica de enfermería, posibles causas. Rev. Cubana Enfermen [Internet]. 2010 [acceso: 10/11/2023]; 26 (3): 161‐168. Disponible en: http://scielo. sld.cu/scielo.php? Scrip t= sc i_ arttext&PID=S0864‐

03192010000300007&lng=es

6. Martínez Torres N. La brecha entre la ISSS y la práctica clínica de Enfermería. Posibles causas. Rev. Cubana de Enfermería [Internet].2010 [acceso: 10/11/2023]; 26 (3). Disponible en: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-617260

7. Quintanilla MÁ. La investigación en la sociedad del conocimiento. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad - CTS [Internet]. 2007 [acceso: 10/11/2023]; 3 (8): 183-194. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=92430814

8. Orellana A, Sanhueza O. Competencia en investigación en enfermería. Cienc. Enferm. [Internet]. 2011 [acceso: 1/11/2023]; 17 (2): 9-17. Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-95532011000200002&lng=es

9. Tunning-América Latina. Reflexiones y perspectivas de la Educación Superior en América Latina. Informe final Proyecto Tunning América Latina 2004-2007 [Internet]; 2007 [[acceso: 10/11/2023]]. Disponible en: http://tuning.unideusto.org/tuningal/index.php

10. Aguirre Raya D. La investigación en enfermería en América Latina 2000-2010. Rev. Habanera cienc.méd [Internet]. 2011 [acceso: 10/11/2023]; 10 (3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2011000300017&lng=es

11. Casas A, Torres I, Delgado Lemus A, Rangel Landa S, Ilsley C, Torres Guevara J, et al. Ciencia para la sustentabilidad: investigación, educación y procesos participativos. Rev Mex Biodiv [Internet]. 2017 [acceso: 11/11/2023]; 88 (l): 113-128. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-34532017000500113&lng=es. https://doi.org/10.1016/j.rmb.2017.10.003

12. Viñas Gonzales E. Gestión de enfermería durante la pandemia de COVID-19. Revista de Investigaciones Médico Quirúrgicas CIMEQ [Internet]. 2021 [acceso: 11/11/2023]; 13 (suplemento). Disponible en: https://revcimeq.sld.cu/index.php/imq/article/view/729/761

13. Lauzán S, Cuza I, Leiva JL. Actualización médica del Sars-CoV-2. Revista de Investigaciones Médico Quirúrgicas CIMEQ [Internet]. 2020 [citado 10 de Nov de 2023]; 1 (14). Disponible en: https://instituciones.sld.cu/cimeq/2020/06/22/boletin-cientifico-del-cimeq-numero-14-del-ano-2020/

Published

2025-01-06

How to Cite

1.
Simón Lauzán Y, Izquierdo Machín E, Martínez Pedrola E, Álvarez Monteagudo CR, Viña González E, Martínez Torres E, et al. Paths of research in Nursing. Invest Medicoquir [Internet]. 2025 Jan. 6 [cited 2025 Dec. 5];16(1):e860. Available from: https://revcimeq.sld.cu/index.php/imq/article/view/860

Issue

Section

Review article